آبان ۱۴، ۱۳۸۷

گفت و گو با شاعر شعر خاتمی


آزادی به لهجه اسپانیایی
فرانسیسکو خسوس مونیوز سولر شاعری اسپانیایی است که شعری در وصف
( سید محمد خاتمی) رئیس جمهور سابق ایران سروده است . در اولین و دومین پست ارسال شده در وبلاگ می توانید این شعر به همراه توضیحاتش را مشاهده نمائید.
در ضمن باید یاد آور شویم که این شعر به همراه مصاحبه در هفته نامه 40چراغ شماره های 304 و 310 هم به چاپ رسیده است.

نه تنها برای مخاطب های 40چراغ، بلکه برای خود 40چراغی ها هم عجیب بود و دوست داشتیم که بدانیم الهام بخش این شعر چه بوده و اصلا چطور شده که یکهو به یاد محمد خاتمی افتاده و برایش شعر گفته؟
((هر چند به لحاظ منطقی دلیل آوردن برای سرایش شعر دشوار است ولی سعی می کنم این دلایل را بگویم، آن بارقه های امیدی که در من اشتیاق سرودن این شعر را بو جود آورد، ناشی از مصاحبه ای عالی بود که از ایشان در یک روزنامه اسپانیایی به چاپ رسیده بود؛ مصاحبه ای که در آن به طرز فوق العاده روشن و بارزی عزم راسخ خودشان را در کمک به ارتقا سطح افکار روشنفکری و سطح شناخت عمومی در جامعه ایران بیان کردند.))
نوع نگاه خاتمی به آزادی و روشنفکری برای تمام روشنفکران ایران که چه عرض کنم، از شعر و دلایل این شعر این طور بر می‌آید که برای خارجی ها هم جذاب بوده و شاید یکی دیگر از دلایل الهام بخش برای سرودن این شعر همین باشد.
((خاتمی با حالتی محترمانه و خیرخواهانه درباره رسیدن به آینده بهتر صحبت کردند و اینکه نباید درهای شناخت غرب به روی ایران بسته باشد، بلکه می باید هر حرکت خوبی که در آن سو انجام می گیرد، الگوبرداری شود. زیرا جوامع غربی متمدن و از لحاظ تکنولوژی پیشرفته هستند. ))
به نظر می رسد که خاتمی نگاه خاصی به آزادی دارد که باعث سرودن چنین شعری شده.
((نوع نگاه ایشان به آزادی برایم بسیار شوق آور بود.این که آزادی در هر جامعه ای مفهوم خاص خودش را دارد و چیزی نیست که بشود از جایی وام گرفت و یا به جایی تحمیل کرد.
به عقیده ایشان آزادی حاصل بلوغ یک جامعه است که من با ایشان کاملا هم عقیده ام.))

به عقیده این شاعر(( هر کشوری برای خود شکلی از آزادی را بر گزیده است و اعتقاد دارد که خاتمی در ایران گونه خاصی از امید را در جامعه معرفی کرده است که بیش از همه در جوانان مشخص بود که بیش از دیگران رو به سوی پیشرفت و موفقیت داشتند.))
به گفته وی (( نگاه خاتمی به ایران به خصوص آینده ایران بسیار درخشان است و اعتقاد دارد که جامعه ایران از نظر تکنولوژی نیاز به پیشرفت دارد و از نظر فرهنگی و تاریخی بسیار درخشان است و فکر می کنم که اکثر جوانان نیز به این مسئله اعتقاد دارند.
ایران خیلی نگاه خوبی نسبت به غرب ندارد و این نتیجه جنگ رسانه‌ها با یکد یگر است.
رسانه های غربی تصویر خوبی از ایران ارائه نمی دهند و ایران هم همینطور، به این امید که تمام این نگاه های منفی از بین برود و فاصله های ایجاد شده هرچه زود تر پر شود.))

فرانسیسکو خسوس مونیوز سولر ( عیسی ) شاعر اسپانیایی زبانی که شعری را به خاتمی تقدیم کرد دلایل سرودن شعرش را با ما در میان گذاشت و لطف مترجم خانم سیده فاطمه مرتضوی شامل حال ما شد و نتیجه این شد که این متن را به همراه شعرش به چاپ برسانیم.

۳ نظر:

ناشناس گفت...

سلام . از اظهار لطف شما سپاسگزارم . فكر مي كنم به تازگي به جمع وبلاگ نويسان پيوسته ايد . اين ورود را خوشامد مي گويم . لينك وبلاگ شما را در ستون وبلاگ هاي به روز شده وبلاگم قرار خواهم داد تا با هر بار به روز شدن وبلاگ شما در اين ستون نمايش داده شود .

از ترجمه شعر شاعر اسپانيايي ممنونم .

ناشناس گفت...

مهدي جان سلام

خسته نباشيد. وبلاگ خوبي داري
ولي اوون Gulfه... دلبندم نه Golf

موفق باشي
حامد(ي)

محمد مهدی رضائیان گفت...

سلام حامد جان

خیلی ممنون که از وبلاگ ما دیدن کردی
متاسفانه Persian Gulf را شخصی در سال 2005 به نام خودش ثبت کرده است و ما فقط توانیستیم سر فصل را به این شکل بنویسیم آنهم با حروف کوچک متاسفانه سایت به خوبی در زمینه عنوان بلاگ ساپورت نمی کند.

با تشکر