آبان ۱۵، ۱۳۸۷

سینمای اسپانیا در عصر جدید


امروزه سینمای اسپانیا مانند دوران حکومت فرانکو Franco دیکتاتور سابق بین سالهای 1936 تا 1975نیست. کسی که تنها شنیدن نامش کافیست، تا لرزه بر اندام آدمی افتد. خفقان، مرگ اندیشه و اجبار به سکوت....
در دوران سلطنت او اسپانیا بسیار کسالت آور و از نظر فرهنگی گریبانگیر بحران بود. و به طور قطع سینما هم نقطه روشنی نداشت، سینمایی که کارگردانان و بازیگران آن طرد شده و جلای وطن کرده بودند. ولیکن از سال 1980 و بعد از مرگ فرانکو تغییرات فرهنگی بسیاری ایجاد گردید، هنر سینما به یک صنعت جذاب و جالب توجه تبد‌یل گشت و توانست کارگردانان و بازیگران مطر حی مانند آلخاندرو آمنابار Amenabar Alejandro پدرو آلمودووار Pedro Almodovar،...، پنه لوپه کروز Penelope Cruz، آنتونیو بانداراس Antonio Bandaras، خاویر باردم Javier Bardem و ... به عرصه بین‌المللی معرفی نماید. هنرمندانی که با بردن جوایز متعدد در جشنواره های معتبر سینمایی اعتبار تازه ای را برای سینمای این کشور به ارمغان آوردند.

محمد مهدی رضائیان

۴ نظر:

ناشناس گفت...

سلام شب به خیر......مطلب خوب بود ولی فونتش خیلی ریزه!!!!کمی درشترش کنید ....موفق باشید

ناشناس گفت...

شهروند هم که توقيف شد
راستي به نظرت خاتمي مي آيد يا نه

ناشناس گفت...

به نظرت آيا خاتمي به صحنه انتخابات وارد مي شه يا نه؟

محمد مهدی رضائیان گفت...

سلام آقا مجتبی

بله متاسفانه هفته نامه شهروند گردید.
احتمالا هفته نامه 40 چراغ هم به همین سرنوشت دچار شود.

در مورد آقای خانمی هم اینگونه گفته میشود که تصمیم خودش مبنی بر نیامدن را گرفته و در وقتش با نامه ای که به ملت ایران نوشته دلایل رو توضیح خواهد داد.
فقط می توان امید داشت که باتوجه به شرایط کنونی و آینده تصمیم ایشان عوض شود.
تمام صحبتهای فوق فاقد سند و همگی نقل قول می باشد